Emelőgép vizsgálat

Társaságunk több mint tízéves tapasztalattal végez emelőgép felülvizsgálatokat.

A hatályban levő Emelőgép Biztonsági Szabályzat kötelezően előírja az emelőgépek, gépi targoncák időszakos biztonsági vizsgálati kötelezettségét,
eszerint három fajta vizsgálatot különböztetünk meg:

  • Szerkezeti vizsgálat
  • Fővizsgálat
  • Időszakos biztonsági felülvizsgálat

A szerkezeti vizsgálat célja, hogy a gép olyan nagyobb volumenű meghibásodását feltárja, amelyek a gép munkabiztonságát veszélyeztetik, ez kiterjed a gép dokumentációjára is.

A Fővizsgálat egy részletesebb vizsgálat, tartalmában magában foglalja a szerkezeti vizsgálatot is. A gépet részletes és szigorúbb vizsgálat alá helyezi, a dokumentációt is beleértve.

Az időszakos biztonsági felülvizsgálatot eredendően a Munkavédelmi törvény írja elő, és eszerint azt legalább 5 évente veszélyes munkaeszközök esetén el kell végezni. A vizsgálat kiterjed a gép és környezete biztonságot érintő kérdéseire, de alapvetően a gép műszaki állapotának vizsgálata nem tárgya, kivéve a biztonsági berendezéseket.

Az emelőgép biztonsági szabályzat a vizsgálatok végzését személyi jogosultsághoz köti. Nyilván a magasabb rendű vizsgálatra jogosult személy az alacsonyabb rendű vizsgálatot elvégezheti.

Ezek a következők:

Szerkezeti vizsgálat:  Emelőgép ügyintéző ( OKJ-képzés ) , emelőgép vizsgáló ( min 5 év karbantartói gyakorlat )

Fővizsgálat: 1 to teherbírásig Emelőgép ügyintéző, 1 to felett Emelőgép szakértő

Időszakos Biztonsági felülvizsgálat: Emelőgép szakértő, munkabiztonsági szakértő

GYIK.

Milyen gyakran, és milyen vizsgálatot kell végezni a gépen?

A gép üzembe helyezésekor meg kell határozni az üzemi csoportszámot, amely a napi átlagos műkodési idő, a terhelhetőség kihasználásának függvénye. Az üzemi csoportszám alapján meg kell határozni a vizsgálati rendet. MSZ 9750 Emelőgépek időszakos vizsgálati csoportszáma, MSZ 9721-4
Emelőgépek időszakos vizsgálata Gépi hajtású targoncák

Nagyon öreg gépem van amit ritkán használok. Miért kell a szabvány szerint olyan gyakran, legalább 4 havonta felülvizsgálni?

A régi rendelkezés előírta, hogy a 8 évnél idősebb gépek üzemi csoportszámának legalább 4-es értéket kell adni. Ez az érvényben levő szabályozás szerint megváltozott. Nincs korlátozva a gép kora szerint az üzemi csoportszám, viszont a vizsgálat intervallumának meghatározásánál a naptári periódus illetve a teljesített üzemóra közül azt kell figyelembe venni, amit a gép előbb elér. Eszerint ha van egy öreg gép amit nagyon ritkán használnak annak a vizsgálatát is legalább 8 havonta el kell végezni.

Mi indokolja a biztonsági öv felszerelését és a használatát a targoncákon?

Alapvetően a jogszabály, és annak be nem tartása esetén kiszabható bírság. Mindemellett érdemes megemlíteni, hogy a munkabiztonsági jogszabájok készítése részben a baleseti statisztikákra épül, amely esetek vizsgálata során megállapítható, hogy a halálos, illetve a csonkulásos balesetek nagyrészt a biztonsági öv használatával elkerülhetőek lettek volna.

Miért kell az emelővillák homlokfelületére az ágankénti teherbírást felfesteni, mikor az úgyis rövid használat után lekopik?

Nem tudom. Én nem ismerek olyan jogszabályt, amely ezt kötelezően előírná, bár tudom, hogy a munkavédelmi felügyelőség munkatársai ezt rendre megkövetelik. Ami viszont biztos, hogy minden emelővilla oldalfelületébe a gyártó által garantált teherbírás (kg) / súlyponttávolság (mm) értékeknek lézergravírozottan, vagy fémbeütővel kell hogy legyen jelölve. Ennek hiányában az emelővilla, tekintettel arra hogy a terhelhetőségére nincs információ, nem alkalmazható.

Szabad-e a szuperellasztikus gumiköpenyeket kopott, de még használható állapotában újravágás nélkül használni?

Amennyiben az üzemeltetés biztonságát ez nem zavarja akkor igen. Pl száraz, síma, de megfelelő tapadóképességű padlózat esetén. Vannak kifejezetten mintázat nélkül gyártott targonca abroncsok is.

Miért kell a gépkezelőknek OKJ-s képzést követően még a közlekedési hatóság által előírt vizsgát is letenni?

Erre a kérdésre a magyarázat több oldalt venne igénybe. Ezt most mellőzöm. Sajnos az érvényes rendeletek ezt megkövetelik, amennyiben a rakodás a közlekedésben résztvevő járművet érint. Amennyiben a munka egy zárt helyen, raktárban történik, ahol adott esetben tehergépjárművet nem rakodnak, ott jogszabályilag elegendő az OKJ-s bizonyítvány.

A továbbiakban felmerülő kérdést kérem küldjék el Email-ben, és válaszolni fogunk.

Kalla Gábor
Emelő és anyagmozgató gép szakértő
hodagroszer2@invitel.hu